Interpretując dane GUS można dojść do wniosku, że polski rynek start-upów trzyma się mocno. W kraju nad Wisłą jest zarejestrowanych ok. 2 mln małych przedsiębiorstw, które moglibyśmy nazwać dumnie start-upami. W praktyce oczywiście obraz może nam się mocno zamazać. Ile w tej masie firm jest pomysłów innowacyjnych, łamiących schematy, pionierskich na naszym rynku?
Pewnie promil podanej wcześniej liczby.
W świecie e-commerce pojawił się parę miesięcy temu produkt zasługujący na uwagę. SellwithSocial to wprowadzony w grudniu 2014 start-up, który wspiera sprzedaż, poprzez angażowanie pozyskanych klientów do promocji e-sklepu. Dzięki tej aplikacji zyskamy w prosty sposób ambasadorów marki.
Pomysł zrodził się z potrzeby
Pierwsze tego typu rozwiązania pojawiły się w USA. W Polsce do tej pory miejsce na wykorzystanie facebook\’a w taki sposób nie było zagospodarowane. Początkowo rozwiązanie miało zostać precyzyjnie odwzorowane z tych powstałych w USA. Jednak nasz rynek szybko zweryfikował funkcjonalność i użyteczność tych zza oceanu. Powstała potrzeba zbudowania czegoś nowego. Te systemy, na których się wzorowano to tylko fundament do napisania 90 % kodu, na którym oparte są aplikacje SellwithSocial.
SellwithSocial jest aplikacją stworzoną specjalnie na potrzeby sklepów internetowych. Do właścicieli sklepów internetowych, e-commerce managerów – do wszystkich tych, którym zależy na zwiększeniu sprzedaży w sklepie. Póki co produkt skierowany jest wyłącznie na rynek polski. Całość natomiast działa już w wersji angielskiej.
Jakie mamy do dyspozycji aplikacje?
W odróżnieniu od większości podobnych rozwiązań aplikacja SellwithSocial wykorzystuje Facebook reklamowo. Tzn. nie odsyła klientów na portal społecznościowy. Wręcz przeciwnie. Wystarczą 2-3 kliknięcia klienta w obszarze sklepu i user może zostać ambasadorem marki. Rekomenduje produkt lub sklep w zamian za nagrody, lub rabat.
Get more fans – aplikacja stymulująca userów do tego by stawali się fanami marki. Wyświetlana jest cały czas wszystkim odwiedzającym sklep internetowy w formie „widgetu” wysuwanego z lewej strony ekranu, po kliknięciu którego pokazuje się oferta otrzymania kuponu rabatowego. Kupon jednak zostanie udostępniony dopiero po kliknięciu przycisku „Lubię to”. Każdy, kto polubi na Facebook\’u Fan Page sklepu automatycznie otrzyma kod rabatowy. Według danych zebranych od sklepów z zaimplementowanym kodem aplikacja znacznie zwiększa konwersję i sprzedaż — współczynnik konwersji dla odwiedzających, którzy kliknęli „Lubię to” i otrzymali kod kuponu rabatowego jest o blisko 90% większy niż dla tych, którzy tego nie zrobili.
Share product — aplikacja „podziel się produktem” udostępnia na karcie produktu button zachęcający do tego, by go udostępniać. Rekomendacja wyświetlana jest publicznie, na tablicy osoby rekomendującej wraz z opisem i linkiem do produktu. Po dokonaniu rekomendacji aplikacja wyświetla klientowi kod kuponu rabatowego. Kody mogą być dowolne — kwotowe, procentowe, jednorazowego użytku lub wielokrotnego użytku.
Awards for sharing – to chyba najciekawsze rozwiązanie. Aplikacja wyświetla się każdemu klientowi po złożeniu zamówienia. Pojawia się na ostatnim kroku jego realizacji. To sposób na zachęcenie klienta do rekomendacji sklepu na Facebooku. W zamian za udzieloną publiczną rekomendację klient otrzyma ustaloną nagrodę. Nagroda będzie dodana do paczki z produktami, które zamówił klient. Może to być prosty, dowolny upominek, np.: szczypce do truskawek w sklepie z akcesoriami do kuchni, e-book z przepisami w delikatesach czy pasujący do każdej branży voucher na darmową wysyłkę, czy rabat. Co ciekawe aplikacja jest w pełni konfigurowalna i można ją dowolnie dostosować do wyglądu swojego sklepu internetowego. Treść rekomendacji też można w dowolny sposób edytować.
Trochę statystyk i technicznych informacji
Według wewnętrznych statystyk płynących od sklepów do start-upu skuteczność aplikacji w niektórych testowanych sklepach w Polsce sięga 50% – nawet co drugi kupujący decyduje się udzielić rekomendacji.
Po zastosowaniu trzech aplikacji (Get More Fans, Share Product i Award For Sharing) niektóre sklepy w testach osiągały 90% wzrost odwiedzin z Facebook’a – konwersja z tego źródła wzrosła o 36% (test w okresie październik — grudzień 2013).
Wyniki bez wątpienia są zadowalające. Jednak jest to współczynnik globalny i trudno odnieść się nam do poszczególnych branż. Ryzyko mimo wszystko wydaje się niewielkie. Test można przeprowadzić implementując kod bez ponoszenia kosztów.
Barierę dla e-sklepów może stanowić implementacja — nie wszystkie platformy mają API, nie wszystkie platformy chcą się integrować ze świeżymi startu-pami. Stąd integracja i promocja przede wszystkim na starcie do sklepów opartych na Magento, Prestashop, Ebexo, które mają API i integracja jest możliwa w szybki i prosty sposób. Dzięki temu każdy sklep, który chce uruchomić kampanię opartą na aplikacjach SellWithSocial może to zrobić dwoma kliknięciami (ściągając i instalując wtyczkę lub kopiując i wklejając kawałek kodu do swojego sklepu).
Co dalej?
Wkrótce zostaną uruchomione kolejne aplikacje. Dla sklepów odzieżowych, z butami, biżuterią etc. Klient przy produkcie będzie miał udostępniony checkbox, dodający produkt do porównania. Zastanawiając się np. nad wyborem sukienki, klientka będzie mogła jednym przyciskiem wybrać znajomych z Facebook’a, których zapyta o zdanie — którą sukienkę wybrać. Albo może udostępnić prostą ankietę, składającą się z wybranych produktów i udostępnić ją na swojej tablicy wszystkim znajomym, prosząc o głosowanie i pomoc, który produkt wybrać. Dzięki temu znajomi klienta wchodzą, przeglądają sklep, oglądają produkty, głosują, kupują i mogą powiadamiać kolejnych swoich znajomych…