Copywriting jako pisarskie rzemiosło, sprowadza się do tworzenia tekstów reklamowych, marketingowych i promocyjnych, ale także składających się na wizerunek marki, budujących do niej zaufanie, tworzących ekspercki obraz firmy. Jednak niezależnie od tego, czy piszesz dla siebie, czy dla innych, istnieją pewne błędy, których początkujący copywriterzy powinni unikać. W tym tekście przyjrzymy się sześciu najczęstszym błędom i podpowiemy, jak ich uniknąć.
Brak zrozumienia odbiorcy
Początkujący copywriterzy (ale i ci, którzy wpadli w rutynę lub nieco wypalili swoje copy skille) często popełniają błąd, pisząc teksty, które są zbyt ogólne lub niespójne z potrzebami ich odbiorców. Przed rozpoczęciem pisania tekstu, warto dokładnie zastanowić się nad tym, kim jest nasz odbiorca i czego od nas oczekuje. Poznanie jego potrzeb i oczekiwań pozwoli nam stworzyć treść, która będzie dla niego wartościowa i atrakcyjna. Ma odpowiadać na jego potrzeby. Rozpoczynający z łowieniem ryb wędkarz będzie chciał dowiedzieć się jak zanęcić, by złowić leszcza, lub jak wyposażyć spinning, by skutecznie łowić okonie.
Niedbałość w doborze słów kluczowych
Dobór słów kluczowych to zwrotny element copywritingu, który wpływa na pozycjonowanie tekstu w wyszukiwarkach internetowych. Początkujący copywriterzy często popełniają błąd, wybierając słowa kluczowe, które są zbyt popularne lub mało trafne w kontekście tekstu. Dlatego warto dokładnie przebadać słowa kluczowe przed ich wyborem. Narzędzi (i to darmowych) i to darmowych nie brakuje. Do dyspozycji mamy potężne wsparcie w postaci Google Keyword Planner, Ubersuggest, czy answer the public.
Zbyt długi tekst
Początkujący copywriterzy często piszą zbyt długie teksty. Choć nie jest to zarzut, który dotyczy się wszystkich tekstów. Artykuły mogą być długie, wyczerpujące, ale nie mogą być zbudowane z „pustych”akapitów o niczym, lub powtarzających już opisane wcześniej myśli. To skutkuje nudą i spadkiem uwagi czytelnika. Dlatego na starcie kariery copywritera warto skupić się na tym, by tekst był krótki, zwięzły i interesujący. Warto zastanowić się, co jest najważniejsze w tekście i skupić się na tym.
Brak struktury tekstu
Początkujący copywriterzy często popełniają błąd, pisząc teksty bez jasnej struktury, co utrudnia ich czytanie i zrozumienie. Dlatego należy koniecznie zadbać o to, by tekst miał jasny układ, podział na akapity, „był „wyposażony” w wypunktowania (te uatrakcyjniają treść dla użytkowników i googlebotów). To w rezultacie ułatwi czytanie i zrozumienie treści.
Zbyt wiele pytań retorycznych
Pytania retoryczne to dobry sposób na zainteresowanie czytelnika, ale ich nadmiar może skutkować irytacją. Początkujący copywriterzy często popełniają błąd, pisząc zbyt wiele pytań retorycznych. Dlatego warto zadbać o to, by ich liczba była umiarkowana. To zresztą ciekawe zagadnienie. Wydaje się, że ten prosty i intrygujący zabieg nie może się znudzić. W końcu pytamy o coś, co czytelnik rozumie, za pytaniem stoi jasna odpowiedź, z którą każdy się zgadza. Jednak jeśli będziemy regularnie stawiać takie pytania w tekście, efekt będzie odwrotny od zamierzonego. Czytelnika znuży ten mechanizm, a nawet może stać się figurą, która będzie budowała u użytkownika, że nie traktujemy go poważnie.
Zbyt wiele przymiotników
Przymiotniki to ważny element copywritingu, ale ich nadmiar może sprawić, że tekst staje się przesadny i nieprawdziwy. Początkujący copywriterzy często popełniają tego rodzaju błąd. Chcą na siłę pokazać, że znają i umieją zastosować przymiotniki. Doskonałe, świetne, perfekcyjne, idealne, niezastąpione, skuteczne, efektywne narzędzie, to wszystko można zastąpić realnymi efektami, które pozwala dane narzędzie osiągnąć. Więcej faktów niż pustych, niczym niepodpartych przymiotników.